۱۳۸۹/۰۵/۲۷

رویای سالن ترانزیت

 در رویای قبلیم مرد میانسالی بودم با موهایی مرتب و جوگندمی، لباسی فاخر و احتمالا زنی و یکی دوتا بچه دوست داشتنی. اما در رویای جدیدم دانشجوی بیست و پنج شش ساله ای هستم در یکی از کشورهای اروپایی. قصد سفر کرده ام برای چند روز به کشوری دیگر شاید ایتالیا یا فرانسه. پروازم با خطوط هوایی ریان ایر است که  از ارزانترین پروازهای اروپایی است. با قیمتهایی بعضا باورنکردنی، هواپیماهایی قابل قبول، بدون پذیرایی، مهمانداران نازیبا، محدودیت مقدار بار و فرودگاههای کوچک و معمولا دور از شهرهای بزرگ. شلوار جین و تی شرت راحتی پوشیده ام و در کوله ام چند تیکه لباس زیر و رو، دو کتاب، تیغ و شامپو، ادکلن و دوربین عکاسی ام  را چپانده ام. سبک و بیخیال در سالن کوچک فرودگاه منتظر نشسته ام و مسافران را نگاه می کنم. این سالن از آن سالنهای ترانزیت فرودگاههای بزرگ نیست که خانمهایی ببینی با کفشهای پاشنه دار وکت و دامن مشکی که موها را مرتب از پشت بسته اند و شق ورق راه می روند و  چمدانهای  شکیل و کوچکی را بدنبال می کشند. یا مردانی با صورت تراشیده و کراوات که چشم دوخته اند به صفحه رایانه های همراهشان و کوچکترین توجهی به اطراف ندارند.  تقریبا تمام مسافران راحت و سبک سفر می کنند. کنارم دو دختر حدود بیست ساله نشسته اند که آلمانی حرف می زنند. نمی توانم یکی از آنها را درست تصور کنم فقط می دانم که موهای قرمز رنگ و احتمالا فرفری دارد با شلوار جین و پیراهن. اما دیگری کمی بلوند است. لاغر، با قدی متوسط. موهایش را گورجه ای بالای سر جمع کرده است.گرچه طره های زیادی در کنار گردن حیران مانده اند. جوراب شلواری سبز منقشی به پا دارد با دامن کوتاه لی. تی شرت فرمز و نارنجی و گوشواره هایی از سنگهای کوچک سبزرنگ. هیچ گونه ملاحظات رنگی در ظاهرش دیده نمی شود و همین برای من نشانه روحیه ای آزاد و خارج از بند است.  مشخصا دانشجو اند و همانند من برای انجام فرایض پسندیده توریستی و زیارت اماکن متبرکه ایتالیا یا فرانسه پرواز می کنند. عکس کافکای روی کتاب دخترک بهانه آغاز گفتوگویمان می شود. گفتگویی که تا زمان سوار شدن به هواپیما ادامه پیدا می کند و چون در این خطوط کارت پروازی وجود ندارد و هر کسی می تواند هرجا که می خواهد بنشیدن تا مقصد و احتمالا در مقصد ادامه پیدا می کند.

پینوشت:
از آنجا که رویای خودم است و اختیارش را دارم از آن قسمت اجتناب ناپذیر این مکالمات به راحتی اجتناب می کنم. همان قسمتی که با where are you from آغاز می شود و معمولا ختم به خیر نمی شود. 

Free counter and web stats